13.10.07

Självupplevd favoritsporthändelse del 2

Året var 1998. Det hade varit en grymt fotbolls-VM, tyvärr helt utan svensk inblandning då vi inte lyckades kvala in till slutspelet. Jag känner det som att fler av de mindre nationerna som gjort grymma mästerskap (Sverige -94 tex) får svårt att hantera det favoritskap de får inför nästa kval. Att helt plötsligt ska de försöka föra matcher mot "sämre" nationer. Spelet låser sig och de presterar inte det spel som är optimalt för just den truppen. Nåja.

Vi var ett gäng som sett en hel del matcher och även tippat lite hit och dit, som vi alltid gör inför TV-matcherna. Kanske en lången här och lite resultat där, inget seriöst egentligen men det förgyller matchupplevelsen.

Detta år spelade Frankrike och Brasilen final. Brasilien var i sin andra raka final och vara skyhöga favoriter. Det enda som krånglade lite var att Ronaldo inte verkade helt i form inför finalen men det spelade inte någon roll. Brassarna skulle bara kliva ut och leka med fransmännen.

(Bilden föreställer Bengt Hultqvist, tv, och Mikael Kilster, th, när herr Kilter mottager priset "årets rymdingenjörsstudent år 2004". Bilden är hämtad HÄR)

Jag och Micke Kilter fick uppgiften att åka iväg och tippa. Lägg in några sköna tips var uppgiften, fria händer med andra ord. Väl i spelhålan spanade vi på olika odds och valde fyra olika resultat tror jag. Jag hade en känsla, innan vi ens hade sett oddsen vände jag mig till Kilter och sa: " 3-0 måste vi ha med, alltså till Frankrike". Han gick motvilligt med på det hela. När vi spelade låg oddset på 99.99 gånger pengarna. Vi var fyra stycken som var med på tipset om jag inte minns helt fel. De andra resultaten var alla till Brasiliens fördel såklart. Precis innan vi skulle lämna in tipsen kommer jag även ihåg att jag frågade, "ska vi inte lägga en tjuga på 3-0 då, fatta det blir ju skitmycket om vi vinner" (för det var skitmkt pengar just då. Så blev det inte och vi åkte hem.

När vi väl kom hem visade det sig att många hade anslutit. Vi var cirka tio pers som bänkade oss med chips och läsk och allt det som tillhör. Matchen började och Frankrike gjorde både 1 och 2-0. Brassarna tryckte på och alla våra andra tips hade spruckit. I slutminuterna får Duggary ett helt fritt läge, bara anvancera och placera in bollen och stämningen är otroligt högt och alla hejar helt plötsligt på Frankrike. Självklart skjuter han alldeles för tidigt och allt går åt helvete. Snacka om besvikelse, vafan skulle han göra så för.

Sista övertidsminuten, brassarna har hörna, flyttar upp allt de har i jakten på en osannolik vändning. Vad händer? JO, Fransmännen rensar undan, bollen hamnar på något sätt hos Emanuell Petit och han petar in 3-0 till Frankrike med vad som praktiskt taget är matchens sista spark. Det kändes som att Sverige hade tagit VM-guld, rummet exploderade och den positiva energin som strömmade ur det rummet gick nog att ta på.

Härmed vill jag alltså tacka herr Petit, Duggary, Thuram, Zidane, Blanc och de andra lirarna för att jag fått vara med om denna underbara fotbollsmatch.

/Mr Klister

Inga kommentarer: