1.2.07

Transferfönstret

Är det inte ett skönt uttryck?! "Transferfönstret"... Jag får direkt upp tankar på NHL och Premier league när jag läser/hör/säger det. Kul att det kan hända lite saker även i vår lilla korpidrott.

Det av intresse som ändrades i min egen serie är att Ö-Vik, inte helt oväntat, knyter till sig ett par världsmästare i form av Jocke Bäckström och Gunnar Domeij. Själv är jag rätt nöjd över att slippa möta det laget något mer denna säsong. Det ska bli väldigt intressant att att följa matchen mot serieledarna Sirius. Hur mycket kommer dessa två herrar att påverka? Nu kanske även någon av deras nuvarande poängmaskiner få bolla över lite ansvar till herr Bäckström? Läs mer om detta hos Limmet. Tänk bara om de lyckats med att knyta till sig de tre Rahmqvistbröderna? Då hade de nästan förfogat över ett helt nytt lag.

Bex har även rört sig över till Vesta, äntligen!! Idag avverkade han även sitt första träningspass med sin nya förening. Det såg lite avvaktande ut men det kommer bli grymt tror jag. Bara han öser på som jag vet att han kan. Enligt mig så har man i Sirius kastat bort hans största styrkor och ser därför inte hans fulla potential. Det kommer visa sig här i Vesta. Går att läsa mer om övergången och huvudpersonen på IF Vestas hemsida.

Var som jag skrivit tidigare och kollade in när Dalen blev totalt krossade på parketten i Solna. Dalen var inte bra ALLS. Däremot gillade jag verkligen en av deras nya spelare för året. #25 Ketil Kronberg. På något sätt påminner han om Peder Boden, som jag haft äran att bli borttrollad av ett flertal tillfällen under juniortiden. Han är otroligt lurig och spelar väldigt snyggt och tekniskt. Bollen sitter som limmad vid bladet och det han gör är snyggt, effektivt och utförs i hög fart. Dalens chans att gå långt i årets slutspel var att de skulle spela hårt, tufft och tajt. Sedan skulle Marklund, Ketil och framför allt Kalle Klykk (Andreas Carlbom) producera framåt. Jag måste verkligen säga att jag blev ledsen och bedrövad när jag såg Dalens sista strimma av hopp trasas sönder med Marklunds knä. Mest för Marklunds egen skull och lite för Dalens. Marklund har spelat i landslaget, legat i topp i elitseriens poängliga och slitit av sitt korsband i andra knät för några år sedan. Nu leder han visserligen inte poängligan och spelar inte i landslaget men han har kommit tillbaka från sin skada, vilket inte är lätt. Han förtjänar inte det. Om du nu mot förmodan läser detta Daniel så vet att jag lider med dig, nu hjälper det kanske inte men.

Dagens träning: Inleddes med lite smaskiga nyheter om föreningens framtid. Kommer bli otroligt intressant att följa debatten i innebandyuppland veckorna som kommer. Vad det gällde kommer ni bli uppdaterade om längre fram, mer säger jag inte.

Efter det gick det upp för laget att vi skulle bli tvugna att lira med en målvakt första timmen. RIDÅ... Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Den viktigaste spelaren i alla innebandylag är andremålvakten. Speciellt om denne inte är förärad en massa speltid.

  • En andramålvakt MÅSTE komma på alla träningar.
  • En andramålvakt MÅSTE följa med på ALLA bortamatcher (utan att få spela).
  • En andramålvakt MÅSTE bara acceptera läget och inte sura och dra ner stämningen.
Det finns säkert fler saker som de bara MÅSTE göra, det är inte lätt alla gånger. Bara att vara målvakt och det syns DIREKT när de gör ett misstag. Inte som någon trött center (jag menar INTE dig Lilje) som kan springa omkring och göra misstag hela tiden på planen utan att det blir baklängesmål. Tjaa, det finns ju mer än EN anledning till att jag inte sitter på knä och får slagskott i huvet.

Vart en hel del PP idag, kul. Vi ska se om vi inte ska kunna straffa Alba på lördag. Inte för att allt fungerade så bra men vafan. Vad är det man brukar säga om dåliga genrep?

Jag var tiktigt förbannad idag på träningen, nästan otrevligt grinig. Känns ganska skönt att jag börjar komma tillbaka till mig själv igen. Den sjukdom som jag burit på nästan hela detta år börjar äntligen ge med sig. När det var som värst kunde jag inte sova i min säng på nätterna. Jag fick lov att sova i soffan så jag kunde ligga i någon slags upprätt ställning. Hosta, hosta och åter hosta. Dålig i magen har jag hunnit med att vara också. Det var INTE kul. Däremot verkar det finnas piller mot allt numer, eller hur Melker?

Jag får hoppas att min mor inte läser detta för då kommer jag nog få det hett om öronen. Fast hon vill ju bara väl min kära moder.

För övrigt så kommer ett stort bevis på var jag fått mina innebandygener ifrån. Kommer att läggas upp här i salen.

Tycker för övrigt att det är en skön inställning som Limmet verkar ha till att bli just andremålis. Chansen att han petar Domeij är nog inte så stor. Men som han skriver: LAGET måste ALLTID komma först, annars ska man inte spela i ett lag.

Landslaget är uttaget också. Många är de som kommenterat fram och tillbaka. Tycker att kaptenerna är lite coola som plockar ut lilla-stora Kanebjörk i landslaget för de stora pojkarna. Speciellt när det varit så mycket snack om poängmaskinen Kim Nilsson från Färjestaden. Snacka om att visa att de vill ge ungdommen chansen men ändå kunna chocka precis som man SKA göra såhär ett mellanår. Däremot så håller jag nog med om att uttagningen av en sådan som Hellas (världens bästa spelare?) kan vara lite tvivelaktig. Det är ju såklart inte för att han inte platsar utan för att detta är ett mellanår och han har ju redan lagt av tills i år och det borde vara ganska osäkert om han spelar nästa säsong alls. Då hade man kunna gett hans plats till tex Kim Nilsson istället. Bara för att testa en sådan spelare på den nivån och se hur han reagerar. Även en lite trött Nicklas Jidhe tycker jag är lite överflödig på ett sådant sätt att vi redan vet vad han kan och att han varit skadad nyligt. Men jag får nog nöja mig med Kanebjörk och Ramsin som nya och unga debutanter.

För att förgylla detta långa inlägg så avslutar jag med en kub, sponsrad av "Gabbes Grotta".


/Mr Klister

7 kommentarer:

Anonym sa...

Underbar Kub. Grisbonden =)

Anonym sa...

grisbonden är grym!

Mr Klister sa...

absolut, visst är de båda grymma... Men inte når Grisbonden upp till de himelska nuvåer som Gäre "Liemannen" Gäreskog gjorde under sin tid i blåvitt!

Anonym sa...

Kan ha varit seklets skönaste bild. Grisbonden rockar...

Anonym sa...

Skönt med lite smicker i nedförsbacken;-)

Synd idag mot alba. Men jag tror att du och Bex kan få till ett juste spel framöver. Idag passade du när du skulle skjuta och sköt när du skulle passa!

Den där grisondebilden måste du mejla mig. Man blir ju glad när man se den!!

Mr Klister sa...

Gäre, du är alltid välkommen. Jag är lite extra glad att just du besöker min sal. Tjaa, jag har haft det problemet i några matcher i rad nu tyvärr. Inget blir riktigt bra. Skit!

Anonym sa...

I lööv Grisbonden...