16.2.07

Ödeshelg i division 1 norra

Tio matcher kommer att spelas under två hektiska dagar. Mycket står på spel och mycket skall avgöras. Beroende på vilka lag som vinner kan det bli mer eller mindre spännande och det är som sagt aldrig över förrän den feta kvinnan sjunger. Av allt att dömma så kommer årets norra etta bli en strid in i det allra sista.

IF Vesta (där jag återfinns friskare än på länge) åker på bortaturné till de norrländska skogarna. Vi ska möta Sundsvall på lördagen. De är ett lag som mest har äran och en bra placering i tabellen att försvara. De riskerar inte att bli inblandade i bottenstriden alls utan kan spela utan press. Resultat av det kan man läsa om man ser till deras resultat mot Alba i deras senaste match (förlust med 9-6 på bortaplan). Den gången kanske det var något negativt men det kan mycket väl vändas till något positivt inför mötet med oss.

Hemmamatchen mot Sundsvall var den kanske roligaste under hela säsongen hittils. De spelade med en otrolig fart och vilja att ta sig framåt. Jag hoppas att även denna match kommer vara lika fysisk och med samma höga tempo. Då trivs i alla fall jag. Ska även bli spännande att se vad som hänt med laget efter att Rahmqvistarna packat ihop klubbor och skor i någon slags protest. Vad jag förstått efter att ha läst lite forum och innebandysidor så blev det problem med tränare, speltid och träningsnärvaro eller något åt det hållet. Lite synd måste jag säga då jag tyckte att i alla fall Joel var en trevlig prick när jag snackade med honom efter matchen. Det visade sig även att han spelat i samma fotbollslag som min störste supporter i Sundsvall. Då talar jag såklart om Giffarn (Daniel Martinsson), en gigant bland giganter.

Är han inte vacker så säg...

På söndagen möter vi Frösö från Östersund. Frösö är seriens jumbo (om man ser till tabellen idag). En match som vi "ska" vinna. För Frösö gäller denna helg vinna två matcher eller försvinna. Motivation slår klass, kanske ett uttryck som kan dammas av? Sedan kan man påpeka att detta lag hämtat 3 poäng borta mot Umeå City och även stulit en poäng hemma mot samma lag. Det är otroligt imponerande (på samma gång värdelöst av City, men det hör inte hit). Här SKA vi bara vinna.

IF Vesta har haft en negativ trend och tappade bort matchen mot Alba med en minut kvar senast, vilket var jävligt bittert. Där fick vi skylla oss själva eftersom vi spelade som idioter i de två första perioderna. Två perioder ställa ut skorna och en slita fungerar inte på den här nivån tydligen. Men lika fullt katastrofalt för oss. Vi är rejält indragna i bottenstriden men har fortfarande allt i egna händer. Eftersom det jobbas på ett sammarbete med stadens stora förening Storvreta IBK skulle det vara ytterst pinsamt att falla ur den näst högsta serien.

Att jämföra Gillek (i Jönköping) som säger att han skulle offra allt för att ta sig till slutspel så kan jag toppa det genom att säga att JAG skulle offra allt och lite till (hur nu det ska genomföras) för att Vesta ska hålla sig kvar där vi hör hemma, dvs i division 1.

Vi har haft två veckors träning som uppladdning och det har sett riktigt bra ut ända fram tills torsdagens spel, då blev det en klar försämring av kvalité. Det var fler än jag själv som lufsade runt som åskmoln framåt slutet. Man kan alltid hoppas att det dåliga genrepet ger en strålande premiär. Det känns i laget som att det är dags för en vändning. Jag tippar 6 poäng på dessa två matcher. Det skulle sitta skönt.

Om man ser till poängligakampen, som jag försökt hålla mig utanför här men nu känner att jag måste kommentera, så skulle det inte skada om jag fick lite islossning i dessa två matcher. Jag känner själv att jag har en gryende form. När nu Gävleiterna börjat komma igång på allvar är de verkligen ett hot och de kommer bli farliga. Jag tror ändå som jag sagt förr att min gode vän Supermats kommer plocka hem det där till slut. Han smäller in en 7-8 poäng i deras sista match mot ett Sundsvall City som inte har något alls att spela för.


Okej, de andra matcherna då? Här kommer mina tankar om dom:

Lördagens matcher


Frösö vs Årsta: 4-7 Årsta är lite för bra helt enkelt. Frösö chockar lite till en början på sin parkett och tar ledningen med 2-0 men efter att Markus Nordlindh gjort ett grymt psykologiskt reduceringsmål med 3 sekunder kvar av första perioden kör Årsta över de vilsna Frösöiterna.

Handen vs Övik: 5-8 Örnsköldsvik spikar igen kassen med hjälp av världens bästa Domej, världens hetaste supporter i Limmet och världens mest vältränade Jocke Bäckström. Några Rahmqvistbröder i det här laget så skulle det bli riktigt intressant. Schantz gör som vanligt 3 mål och Patrik assar till två.

Gaik vs Ume City: 4-8 City sätter högsta fart och Supermats gör inte något vettigt i en och en halv period för att sedan göra 4 raka mål på under 7 minuter. Tredje perioden spelas mest av med snabba pass från Citys sida. Björkén vräker in ett par baljor som han är van vid. Hans framfart resulterar även i ett tiotal feta blåmärken på Cityben. Nära att slagsmål bryter ut efter att Ron gett igen långt över gränsen mot någon polare i Gaik som delat ut en tryckare precis innan slutsignalen.

Alla vill vara med Supermats (bild hämtad från Umeå Citys hemsida)

Sirius vs Pite: 7-2 Ett Piteå som borde slåss med näbbar och klor halkar här ner under sträcket då de inte kan sätta sig upp mot ett Sirius som är piskat att vinna. Det blir en lång och tung hemresa för seriens nordligaste lag. Den lille sprätten Henrik gör 2+1 och spelar återigen strålande. Här kan tuffingen i Pite Matte Berggren komma att presentera sig. Här har du tipset Marcus Jansson. Sätt in ett par av dina patenterade tryckare som inte resulterar i frislag så ska ni få se på fyrverkerier

Sundsvall vs Vesta: 6-9 En het och jämn tillställning där Vesta rullar in sista målet i öppen kasse. Kanske kan det bli mitt första mål genom tiderna i öppet mål. Jag har haft en tendens att bränna de enklaste lägena. Tendensen till grinighet finns och domarna har inte en lätt uppgift när två lag som gillar de fysiska spelet möts. Vestas spel i numerärt över och underläge fäller avgörandet.

Söndagens matcher

Sundsvall vs Årsta: 7-7 Kan bara Sundsvall orka spela med sin berömda press kommer de att chocka Årsta litegrann som inte riktigt är beredda på det utan vill rulla boll i ett lugnt och kontrollerat tempo. Många utvisningar mot matchens slut resulterar i sönderryckt spel och mycket spänning för publiken som stortrivs. Sundsvall spelar de 15 sista sekunderna utan målvakt då Årsta har en avvaktande utvisning och Sundsvall drar ett stenhårt skott i stolpen precis innan slutsignalen.

Handen vs Ume City: 2-9 Här kör City över de små och unga Handenlirarna som febrilt kämpar för poäng i seriens bottenskikt. Detta resulterar i att Handen måste måste måste vinna borta mot Vesta i nästa omgång. Självklart misslyckas dom med det men klarar sig genom seger i sista omgången mot Gaik Väsby som inte har något att spela för. Supermats gör 3+0.

Gaik vs Övik: 4-4 Övik går som tåget och plockar ännu en poäng. Denna gång görs kvitteringen med 32 sekunder kar att spela. Bäckström målskytt assisterad av Björn. Gaiken har svårt att komma i balans efter lördagens förlust.

Alba vs Gävle: 3-10 Dessa lag har möts massor med gånger och på jernvallen spelas det på Albas vilkor. Gävle är dock alldeles för bra och de vinner komfortabelt. Mycket känslor och besvikelser från Albaspelarna som inte kommer överens med domaren. Alex "Guran" Svensson (Gävle) hamnar i lite blåsväder men klarar sig lindrigt undan i förhållande till "brottet" han begått. Han ler hela vägen till utvisningsbåset och blir INTE omtyckt av publiken.

Frösö vs Vesta: 3-7 Islossningen är här och Vesta plockar sina sex poäng på sin resa genom tajt och stabilt försvar, skönt. Bussresan hem blir en resa med stämningen på topp!

/Mr Klister

5 kommentarer:

Anonym sa...

20 matcher under två dagar? Nu blev det lite fel va :=)

Mr Klister sa...

Nej nu har du nog läst fel. Det står ju klart och tydligt 10 matcher. DU kanske tänker på att det är 2lag per match eller något sådant.

Jag skulle ju inte kunna skriva fel på något sådant... eller?

tack för tipset iaf ;)

Anonym sa...

Det där om Alex Svensson stämmer så bra alltså. Det är helt typiskt honom...

Anonym sa...

Tänk att få en rad och en bild i Selles värld..(även om några dagar i Hultsfred inte är den bästa uppladdningen, för att se bra ut på bild...)

Mr Klister sa...

Det är du värd Giffarn, det VET du!