13.2.07

Lasse skriver

Fick en kommentar på mitt förra inlägg. Den har Lasse skrivit och den ser ut som följer:

"Lasse said...

Frågan är nog inte om det finns 14 elitlag i landet utan om det finns 14 elitföreningar.

Ibland så känns det som att det finns ett helt gäng div1 lag som är mer seriösa än de som spelat i eliten de senaste 10-15 åren."

Bra skrivet. Jag inser självklart att det är skillnad mellan lag och föreningar. Jag tycker också att det är viktigt att det lyfts fram. Det finns flera anrika föreningar som kanske inte har den organisationen som krävs för att komma framåt som förening. Det räcker inte med bara ett bra A-lag i en förening för att man ska blicka framåt och uppåt i seriesystemet.

Det är otroligt viktigt att man har en hel organisation som är med på noterna och som jobbar för att komma framåt. Här är det nog många styrelser som sitter runt om i landet som tycker och känner att de passar in bra i detta. Börjar man sedan titta på publiksiffror, möjlighet till påfyllnad via ungdomslag, organisation runt de olika lagen, marknadsföring osv osv så inser man att det inte finns så många föreningar kvar.

Jag väljer att ta upp ett exempel på en förening som jag verkligen unnar att de tar ett steg upp och etablerar sig i ÅTMINSTONE division 1. Visby IBK har organisation, de har mål att gå uppåt i seriesystemet, visioner, fantastisk publik, drag runt laget, en tränare som verkligen vet vad som krävs. Om ni hade frågat mig när säsongen drog igång så hade jag dem som självklara seriesegrare. Tyvärr så har de tappat lite för många matcher och det ser lite knivigt ut men man ska inte ge upp innan tjocka kvinnan sjunger.

Det finns självklart fler exempel på lag som vill framåt och som har resurserna för att ta sig framåt. Organisationer som, på herrsidan, lockar 200-4oo personer på sina hemmamatcher hoppas jag så fort som möjligt åker ur elitserien. Blanda nu inte ihop det med att jag tycker mindre om vissa lag bara för att de drar mindre publik, så är inte fallet. Jag tycker att de lag som har organisation runt sig och är en förening med visioner förtjänar att spela högre upp. Sedan är det ju det LILLA problemet att man måste ta sig till elitserien, eller division 1 i Visbys fall, också för att förtjäna det.

Vinnare i division 1 tar steget rakt upp i eliten. Om det nu bara är ett av dessa tre lagen som lyckas hålla sig kvar så är det ändå värt det i längden. Istället för att det cirka tre lag som det byts runt mellan varje år upp och ner så får fler lag chansen och vi kommer att märka vilka lag som verkligen gör ordentliga försök att bli ett elitserielag. Dalen gjorde det till exempel galant när de tog steget upp. Men bakom det låg otroligt hårt jobb. Otroligt hårt jobb, det är precis vad som krävs.

Nu blev detta ett långt och kanske ett alldeles för utdraget svar till dig Lasse men det finns mycket att tycka och tänka när det gäller den här frågan.

/Mr Klister

Inga kommentarer: