8.3.07

Slutspel

Nu närmar sig det vi alla väntat på, slutspelet. Det kommer bli enormt spännande och det är nu männen skiljs från pojkarna och kvinnorna från flickorna. Vilka levererar när det är som viktigast? Vilka blir bättre och vilka viker ner sig? Oj va många frågor det finns och OJ va många kampfyllda drabbningar vi kommer att få bevittna.

Nu är jag kanske lite petig men jag har funderat lite på just det ordet, slutspel. Slut-spel, borde betyda lite att det är slutspelat. Visserligen så är det precis det som händer. Ett av lagen som möts kommer inte få spela mer. På ett sätt stämmer det men är inte det lite typiskt svenskt att det heter så? Att man tänker på förloraren på något sätt. Tänker man efter så märker man att när man kommer fram till finalen så är det ju faktiskt slutspelat för båda lagen. På det sättet blir alla förlorare till slut. Borde man inte kunna komma upp med ett namn som gör så att man strävar efter att vinna, istället för att undvika att ha spelat färdigt så länge som möjligt?

Nu vette tusan vad man skulle översätta det amerikanska ordet med, playoff. Kanske blir något liknande, typ "spela bort" eller något i den stilen. Jaja, OM det är någon som kan komma med något vettigt förslag på av man skulle kunna döpa om ordet slutspel till så släng gärna in en kommentar, vore kul att se om någon har något förslag. Skulle kunna tänka mig att Ehsan, blattebloggaren, skulle kunna uppfinna det där prefekta uttrycket. Han verkar vara en jävel på att leka med språket.

/Mr Klister

4 kommentarer:

Ronnbyman sa...

Hej Selles Säl!
En kommentar till din blogg om slutspel. Du snackar ju om FINAL. Det ordedet betyder ju just "slutlig, sista, avgörande" både på engelska och franska. Alltså kvartsfinal, semifinal och final har ett avgörande och slut, så ordet SLUTSPEL är nog inte så tokigt i alla fall.

Mr Klister sa...

>> Ronnbyman

Tack för tipset men jag letar nog mer efter något ord som ersätter hela fenomenet med slutspel. Final är antingen själva finalen, semifinalen, kvartsfinalen osv osv. Men bra förslag iaf.

Anonym sa...

puh..trodde du skrev att pojkarna skiljs från flickorna. Hornen började växa fram, men de drog sig snabbt tillbaka då jag insåg att jag hade läst fel;)

Anonym sa...

Hej igen
Äntligen någon som skriver om något annat än golv eller antal lag i serien
TACK!!!!
Blev sittande en stund med din fråga.... det ord som ramlade när är kanske inte passande och kan få folk att tänka på annat ... men KLIMAX är vad det handlar om
Klimax kan betyda både höjdpunkt och vändpunkt... så jag lägger min röst på just KLIMAX *ler*
Typiskt svenskt med negativa ord
Feber i Ume 39,7
/ingrid