3.3.07

Lillskallepärs tankar inför säsongens sista(?) match

Nedan kommer lite tankar inför morgondagens derby mot Årsta. Det är den tunnaste länken i den forna skinnheadslinan från fjolårets version av IF Vesta Kim Nyström som står för tankegångarna. Här en bild från en match mot Runsten där Kim får en andraassist på Rilles påse (själklart framspelad av Mr Klister). Som det ser ut nu spelar jag i Vesta, Kim i Årsta och Rille i Sirius.


Här lämnar jag ord och bild till Mr Lillskallepär:

Inför Sista omgången…

Inför denna sista omgång så fick jag förtroendet att skriva ner lite av mina tankar, om säsongen som gått, men kanske mest om den sista matchen som återstår. Denna sista match är inte vilken som helst för mig utan väldigt speciell. Inte bara för att mitt lag Årsta står mot mitt gamla lag Vesta, utan också för att Vesta i stort sett måste vinna för att ha den minsta chans att slippa kvala.

Inför säsongen så stod det ganska klart vilka lag som skulle tillhöra toppen, ingen trodde väl annat än att Sirius, Gävle och Umeå skulle ligga där dem ligger. Att det sen kommer att avgöras i sista omgången, vilka som får elitkvala, är ju bara idrottens glamour. Tänk vilken match det kommer bli i Träffens idrottshall!

Medan Sirius är uppe i Gävle och krigar om första platsen så krigas det garanterat ännu mer här på hemmaplan, det stundar ju ett derby i sista omgången mellan Vesta och Årsta. Inför förra derbyt mot Vesta så va jag riktigt taggad, och fick vara med om att vinna en ganska enkel match. Nu är det andra förutsättningar….

Alla som är det minsta insatta i upplands innebandy VET att en seger för Vesta är ett måste, om man vill slippa kvala och riskera nedflyttning till tvåan. Jag har själv varit med om att både förlora och vinna ett kval med Vesta. Erfarenheterna man tar med sig från ett vinnande kval är, i mina ögon, mindre betydelsefulla än dem man får när man förlorar ett kval. Ett kval är inte bara en match eller fler, utan en hel säsong står på spel. Det jag vill säga med detta är att finns det minsta möjliga chans för Vesta att slippa kvala, så kommer dem garanterat att kriga till sista svettdroppen för att ta den chansen. Vesta är kända för sin lagmaskin. Man spelar tills domaren blåser av matchen oavsett vad det står på tavlan. I morgondagens derby så kommer det absolut inte vara någon skillnad. Att sitta i den sitsen som Vesta satt sig i är inte rolig. Skulle man ha mött ett annat lag i sista omgången så hade jag inte varit orolig för Vestas skull, då man kan kriga ner många lag på ren inställning.

(Bild: Hämtad från samma match när Kim hänger i klykk, något som ni INTE kommer få se imorgon)

Nu är det inte så enkelt eftersom Årsta står på andra sidan och gjorde en fullkomlig plattmatch senast mot Gävle inför hemma publiken. Denna match resulterade i en stenhård träningsvecka och laguttagning. Alla som visade i veckan att man är sugen på att lira derby står också på banan på söndag. För mig själv, så fanns det inget annat än att få starta mot Vesta. Jag har inget hjärta för Vesta men inte heller ett hjärta av sten. Jag ser mycket gärna att Vesta stannar kvar i division ett, men detta kommer i skuggan av mitt eget mål, att vinna varje match med Årsta.
Jag har haft en lyckad säsong i Årsta och trivs mycket bra. Mitt individuella mål har hela säsongen varit att få lira nästa match, och väl där, att vinna matchen. Det som har varit det roligaste den här säsongen är att få lira med så pass skickliga spelare att man endast behöver söka yta för att göra mål. Är man där så kommer bollen, så har det varit hela säsongen och så kommer det även att vara i sista omgången, i derbyt mot Vesta, på söndag.

Jag vill avsluta med att givetvis uppmana alla innebandy intresserade att bidraga med sitt närvarande på söndag, men även alla Vesta anhängare att dyka upp nu när det verkligen behövs, för det kommer att behövas….

Väl mött på söndag kl 13.00 i Allianhallen. (plan A för er som inte varit där förr J)

/Kim "Lillskallepär" Nyström

Båda bilderna kommer från Timos kamera, tack för det.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hur kan man inte ha hjärta för en klubb där man spelat i flera år?

Jag har absolut kvar hjärtat för sirius även om jag inte vill något hellre än att slå dom när vi möter dom... Det är skillnad...

It´s ok kimpa. ;)