24.12.06

Nu är det jul!

Nu är julafton här. klockan är 00:12 och jag funderar på att sova en skvätt. Otaliga är de skribenter, av alla möjliga slag, som i dessa dagar släpper sin årskrönika. Året som har gått har varit bra, dåligt, extraordinärt, bedrövligt, underbart, katastrofalt eller kanske rent av ljuvligt.

Vad tycker då jag om året som gått?

Personligen så tycker jag att det känns lite fel med årskrönikor för mig som är innebandyspelare. Min säsong har precis kommit in i sin andra andning. Det är nu serien börjar bli riktigt intressant. Jag gör ett lite snubblande försök i alla fall.

De flesta lag har 8 matcher kvar och serien är grymt jämn (om man bortser från Sirius som redan dragit all världens väg). det skiljer endast 7 poäng mellan trean i serien (Umeå City) och lag nummer 10, kvalplats (Alba). Det krävs ingen atomfysiker för att lista ut att det kommer ha en rätt stor betydelse vilket lag man vinner och förlorar mot i fortsättningen.

Första lag till 100 gjorda mål i serien då?
Tjaa, inte för att det spelar någon som helst roll men lite kul är det alltid. Sundsvall måste bara nämnas. De spelar en öppen, fysisk och fartfylld innebandy. Det gillar jag skarpt. 99 gjorda och 99 insläppta talar sitt tydliga språk. Det är bra mycket roligare att se på än vissa andra lag i vår serie som bara drar ner tempot så att man somnar. I och för sig ligger Gävle på 95 gjorda och bara 13 matcher spelade så moraliskt sett kanske de kommer först.

Man måste nämna segermaskinen Sirius också. Jag har alltid haft något emot dom av någon anledning. Kanske är det för att de alltid varit duktiga vad vet jag. De har en grym spelartrupp med en mängd duktiga innebandyspelare men frågan är hur de skulle klara sig i världens bästa liga? Det är inte alls omöjligt att de klarar av kvalet upp men väl där, vad händer då? Klarar stjärnorna av omställningen från att kunna bolla hem matcher på halvfart och aldrig riktigt bli pressade till att vara det laget som måste backa hem, kriga för varje chans och inte få en massa respekt om de inte förtjänat den? Jag tror inte att det är omöjligt men de komer garanterat få det svårt.

Umeå City, det lag som jag själv kommer från senast. De är det lag som absolut skulle vara utmanaren till Sirius. Vad de sysslade med i inledningen var bedrövligt. Hur ett lag med så mycket talang inte klarar av att prestera bättre än de gjorde är, i brist på bättre formulering, katastrof! Umeå kommer förmodligen få nöja sig med att tampas med Gävle om andraplatsen, tyvärr.

Cenneth Asplund. Vilken kille! Det första jag måste säga är TACK Cenneth! Jag som började fundera på att man inte kände sig så värst ung och sprallig längre inser ju att jag har hela 20 säsonger kvar på den här nivån. Fasen då hinner man med många poäng! Jag är grymt impad av att gubben orkar hänga med så bra. Du är hjärtligt välkommen ner till Alliansen den 20:e januari då ska jag bjussa på en pepparkaka eller två.

Det finns en annan Ö-viksbo som jag ska bjuda på dans. Herr Lim ska få det ordentligt hett om öronen. Både innan matchen här i min sal och under när "The Hitman" skall tala. Du gav ju upp sist, och jag förstår dig... kan inte vara kul att släppa in SÅ många mål. Det är bäst du vänjer dig vid att plocka ut bollar ur nätet för det kommer du få ägna dig åt under större delen av matchen. Det absolut bästa vore en straff, jag har en sparad bara till dig Limmet, jag lovar!

IF Vesta då? Efter att ha snokat runt i lite statistik har jag noterat att vi är ett av endast fyra lag i vår serie som har gjort mer mål än vi släppt in. Vi ska vara relativt nöjda med vår inledning. Det enda som jag ser som negativt egentligen är våra två plumpmatcher mot Handen (där vi var sanslöst dåliga, jag skyller på golvet som var alldeles nybonat) och Årsta (där var vi helt enkelt inte bra). Dessa är också två av de lag som ligger på ungefär samma poäng som vi. Vi har gjort två bra matcher mot Gävle och jag tycker att vi till och med var snäppet bättre i vårt hemmamöte. Tyvärr så får man inte några poäng för att jag tycker det.
Jag hoppas nu att den gula delen av vårat lag inser allvaret och verkligen sätter igång med stenhård träning under julen så att inte den svarta delen måste dra hela lasset. Under veckan som gått har svart totalt dominerat allt i Vesta. Nästan sorgligt överlägsna. Jag hoppas att ni kan komma igen och minska klyftan, även om jag starkt betvivlar det.

Jag tänkte våga mig på en tippning av hur serien kommer att se ut efter att röken har lagt sig, men den får ni vänta på ett tag. Jag lovar dock att den dyker upp innan serien drar igång igen den 13:e. Mycket kan hända fram tills dess.

Kul med julklappsutdelning på Innebandymagazinet måste jag säga.

"-Nej nu tycker jag att vi alla sjunger We Shall Overcome". Detta grymma citat får avsluta julaftons första blogginlägg, kanske blir det ett till, vem vet ;)

Med hjärtliga julhälsningar

/Mr Klister

2 kommentarer:

Anonym sa...

Snart kommer jag. Nu får vi se om du varit snäll eller inte.

Anonym sa...

Har du fastnat vid julskinkan?