19.12.06

Fotboll

Jag blev alldeles precis galet sugen på att spela fotboll. Fotboll är ju ändå den sport jag spelat allra mest i mitt liv. Man har med sig en boll till stranden, på resan, ja lite överallt. Det behövs ingenting förutom ett par fötter, en hyfsat fri yta och ett någorlunda runt objekt som går att sparka på. Det är lite svårare med innebandyn. Iofs så kan man lira på gatan med polarna men det är inte så att man bara kan plocka fram stickan och lira.

(Bild: Vinnie Jones "psykar" Paul Gascoigne)

De som har mött mig i innebandy kan nog lista ut ungefär hur min spelstil i fotboll ser ut. Springer och sliter utahelvete, precis som i innebandy. Det som skiljer sig mest är nog att jag dribblar bra mkt mer och att jag i mycket högre grad rör upp känslor i motståndarlaget. Jag gillar den delen i innebandyn med, att kunna få mina motspelare ur balans. Däremot så går jag nog bra mycket hårdare och fulare till väga i fotboll, varför det är så vet jag inte. Kanske för att man helt enkelt är tillåten att spela lite hårdare på kropp utan att det blir kort eller utvisningar.


Mannen på bilden, Vinnie Jones, har under många år terroriserat/dominerat mittfältarnas rike i alla premier league matcher där Winbeldon var involverat (har även hunnit med att representera Leeds, Sheffield United och Chelsea). Han har spelat tuffingar på vita duken i till exempel "Lock Stock and Two Smoking Barrels", "Gone in Sixty Seconds" och "Snatch".

Vinnie fick även chansen några matcher i det Walesiska landslaget som illustreras nedan.


Det däremot inte så många av oss vet är att han spelat fotboll i Sverige. Inte i vilken klubb som helst heller utan i IFK Holmsund, som ligger precis utanför Umeå där jag är uppväxt. Nu har detta i och för sig inte så mycket med mig att göra men du kanske lärde dig något nytt iaf, även om det inte var kunskap som gör vardagen lättare på något sätt alls.

Nu kanske det är dumt att jämföra mig med just Vinnie Jones men man skulle inte vara helt fel om man korsade Vinnie Jones och Maradona till en spelare och sedan försämrade honom ordentligt, då börjar man nog komma närmare.

/Mr Klister

Inga kommentarer: