3.12.07

Byter ut min första titel till "Ett argt inlägg"

Jag såg slutet av första perioden och hela resten av kvällens TV-match mellan Warberg och Caperio. Precis i slutet bryter en viss Christian Larsson in framför mål. Om bollen är i Sjögrens händer när han hugger eller inte kan jag inte med säkerhet säga. Det jag kan säga är att det är modigt att ge sig in där framför kassen och söka ett mål. Fakta är att han levererar ett rapp mot bollen som förmodligen träffar Sjögrens fingrar. Han följer upp med en knuff mot warbergsmålvakten.

(Bild: Christian Larsson, Caperio/Täby. Hämtad från innebandy.se)

Det som händer nu är att Sjögren, som självklart blir förbannad, gruffar tillbaka. Direkt kommer Warbergs #81 Jimmy Persson till undsättning och knuffar undan herr Larsson, helt rätt i min bok. Han följer upp med en liten lagom crosschecking. Nu kommer det som jag reagerar mot. Joakim Andersson kliver in i ryggen och utdelar en crosschecking. Ett ögonblick senare kliver Kimmo Eskelinen in och delar ut YTERLIGARE en crosschecking. Nu är det alltså fyra warbergspelare som gör allt de vill med Caperios #35. Att domarna är så satans fega att de dömer matchstraff 3 till Kimmo OCH Larsson är pinsamt. Ja ni läste rätt, PINSAMT.

När Bult delar ut årets rapp på Kristoffer Svensson i Caperio mitt framför snoken på domaren så viftar de bara kliv upp och spela på. När en caperiospelare hugger efter bollen framför mål åker han på spö av fyra warbergspelare OCH får matchstraff 3. Snacka om att de ska skämmas.

Min syn på det hela: (Nu måste jag självklart tillägga att jag sett otaliga repriser på detta och jag blir förbannad på kommentatorer som inte kan läsa av en situation även om det rullas repriser gång på gång. De som är domare och där i stridens hetta har inte samma läge som jag men så är livet, orättvist)

Christian Larsson: 2 min för hårt spel/alternativt otillåtet slag, det är som Östersjön...valfritt.
Kimmo Eskelinen: 2+10 för hårt spel.
Joakim Persson: 2 min för hårt spel.
Jimmy Persson klarar sig på grund av att så blir det alltid. En domare kommer aldrig att ta tre från det ena laget och en från det andra. Hade någon av de andra inte klivit in så hade han åkt på en 2:a också.

Det är i slutet av en match och det är gruff framför mål. Det SKA få vara heta känslor. Det finns ingen anledning att blanda in en massa matchstraff 3 i det hela. Jag tycker att det är rätt av Caperiospelaren att kasta sig in framför mål. Jag tycker även att det är rätt av Warbergspelarna att plocka bort honom därifrån. De gör det dock på ett lite klumpigt sätt och därför ska de straffas mer.

(Bild: Kimmo Eskelinen, Warberg. Hämtad från innebandy.se)

Nästa gång vi möter Warberg vet jag precis vad jag ska göra för att få hela deras lag ur balans. Det är OM jag står på banan till att börja med. Jag har faktiskt testat en gång och det blev ungefär samma effekt.

Nu ska jag sova. Jag hoppas verkligen att dagens domare tar en titt på matchen i efterhand för att få en chans att omvärdera situationen.

Ta en titt HÄR för att läsa vad Kimmo själv tycker om det hela.

Ta en titt HÄR så kan ni själva se och bedöma vad som borde utdömts.

/Mr Klister

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ett förtydligande 2+10 kan inte delas ut för hårt spel. 2+10 delas enbart ut för Osportsligt uppträdande.


610 Förseelser som leder till 2 minuter lagstraff + 10 minuter personligt straff
1) När en spelare eller ledare gör sig skyldig till osportsligt uppträdande. (925)
Med osportsligt uppträdande avses t.ex. att:
Med tal, mimik eller gester uppträda förolämpande mot domare, spelare, ledare, övriga funktionärer
eller publik.
Försöka filma till sig en fördel.
Avsiktligt välta, sparka på eller med klubban eller annan utrustning slå på sargen eller målburen när
spelet är avblåst.
Kasta klubban eller annan utrustning om det inte är mot boll eller motståndare.

Mr Klister sa...

>> Björn

Det var bra förklarat. Då får jag helt enkelt byta ut det mot en 5-minutare då så går ändå budskapet fram!

Anonym sa...

hehe lugnt, det är ganska kul att läsa hur spelare gissar sig till bestraffningsskalan ;) men jag håller fullt med dig i ditt inlägg, att M3'or bör inte delas ut, men ett antal U2:or och U5:or.

Anonym sa...

Hallå Johan!

Har skrivit rätt många rader som svar inne på min sida.

Nordström

Anonym sa...

Såja (anti)Bloggaren jag visste att du kunde!! // Anti-människan

Mr Klister sa...

>> Antimänniskan

Det visste jag med. Kul att även du fått upp ögonen! :P