19.1.07

Världens bästa åskådare

Som sagt var jag nere och bevittnade Sirius spela in mitt tips mot Gaik Väsby. 8-5 vart slutresultatet precis som jag tippat. Nu ska jag ärligt erkänna att Sirius faktiskt hade en boll innne cirka med cirka en sekund kvar av matchen som blev bortdömt. Det var, som många andra beslut av de två rödingarna på banan, helt felaktigt.

När jag sitter på läktaren är det nog inte många som är bättre innebandyspelare än mig. Jag är helt enkelt ruskigt bra. Ett tag så trodde jag att jag var lika bra när jag själv sprang omkring på planen med den lilla plastbiten framför mig, helst just framför mig och ingen annan. Sedan fick jag se en film inspelad från en match jag spelat. Sedan fick jag se en till. Sakta men säkert kom jag till insikt att man kanske inte gör rätt så värst ofta som man tror. Framför allt tycker jag mig själv vara sanslöst klumpig och seg på filmen när jag själv känt mig rätt kvick och rapp, men det var ju i och för sig några år sedan. Jag hoppas att den insikten gjort att jag blivit en bättre innebandyspelare men sånt får andra bedömma.

Nu var det ju Sirius och Gaik Väsby jag skulle skriva om.

Gaik inledde matchen på ett underbart sätt. De försvarade sig bra och Sirius hade inte något som ens kunde liknas vid en målchans. Gaik däremot radade upp kontring efter kontring. Att de inte gjorde fler mål än två under de första tjugo minuterna berodde mer på deras oskärpa i avsluten än något annat.

Sirius då? De var inte alls bra. På något sätt leder de med 3-2 i alla fall. Varför då frågar ni er? JO, han heter Henrik Stenberg och är född på 90-talet. Känn lite på det. Han är född på 90-talet. Nu kanske det är lite uttjatat men det struntar jag i. När jag sist var och kollade in Sirius var det samma visa. Det var denne lille sprätt som klev fram när stjärnorna var i knipa. Lite som att han inte förstår bättre så trycker han sig in framför mål och vräker in 1:an. Tror att han inte förstår bättre för att han är liten junis. Han lär sig nog snart att sånt där ska man/får man/kan man inte bara göra. 2:an stänker han in från mitt i slottet. Han smyger in och blir, på något sätt helt bortglömd. På en flippass från hörnet hugger han till på halvvolley, enkel kasse. Lite Jihde-stil på det målet. 3:an tillkommer efter lite bljande spel med kontring-motkontring-motkontrin mot motkontringen kommer fri mot målvakten och väljer att på ett tillslag lobba bollen över målvakten. Från läktarplats ser det nästan ut som att han ber om ursäkt för det målet. Henrik, gör inte det. Du ska inte be om ursäkt till någon. Ös på bara, och för Guds skull, tänk inte något alls utan bara gör. 4:an kom också, precis i slutet och det stod nog 19:59 när bollen petades in från bakom målet med bollen dansande på mållinjen. Tyvärr blev det målet bortdömt.

(Bild: Dan Johansson hämtad från Timo.se)

Dan Johansson kliver in som import från alplandet och förstärker? Nej, vet ni vad. Det som Dan visade idag så är han en skugga av sitt forna Dan som spelade i Vreta ifjol. Kommer garanterat att få massor med förtroende och han är en duktig spelare så det kommer nog gå bra. Å andra sidan beror det nog mest på att karln spelar med för liten vinkel.

MÅSTE bara beskriva en situation i matchen. Den har att göra med en annan spelare i Sirius. För övrigt deras absolut bästa spelare. Den spelare som jag, om jag var coach, skulle ställa på banan först av alla i alla tänkbara lägen. Marcus Jansson såklart. Jag sitter och snackar med Bad coach (David Ahlmark) om att han alltid klarar sig undan trots att han spelar tufft och ibland rätt fult. I offensivt hörn smäller han rakt in i en Gaikspelare, sedan bara råkar han falla över den spelaren han just kört över. Gaiks tuffing, Christian Larsson, är i närheten med och ska ta igen sin klubba och trycker bort herr Jansson. Nu verkar det som att han inte väger något alls och nästan flyger över sargen och upp på första läktarraden. Där sitter en liten stackars rädd bollkalle som precis klarar sig undan. När Christian går tillbaka till båset tycker ALLA som sitter på läktaren att han är en riktig buse (förmodligen domarna också). Vad gör då Mr Jansson? JO, han klappar om den lille pojken och trippar sedan iväg till sitt bås. Genast tycker ALLA som sitter på läktaren att den där Jansson, det måste vara en hyvens kille. Det är ju så magiskt, som hämtat ur en amerikansk politikers fiske efter röster när man besöker ett sjukhus eller pussar ett barn på huvudet. Ja, säga vad man vill, han vet verkligen vad han sysslar med den grabben.

(Bild: Marcus Jansson, hämtad från timo.se)

Då har vi avhandlat några stjärnor så varför inte ta en till. Magnus Adolfsson, mannen som praktiskt taget bar Sirius på sina axlar de fem-sex första matcherna denna säsong. Han gjorde ju tre mål i var och varannan match, gärna matchavgörande precis när laget som bäst behövde det. Var har han tagit vägen? Och har han glömt bort hur man skjuter? Han sköt inte ett enda skott på hela matchen idag. Det är ju löjligt för en spelare av så hög klass. Känns som att han inte vill förta sig och göra något vettigt om han inte behöver. Nu klev ju en liten junior fram istället så då behöver man mest bara lufsa runt och passa lite i sidled. Nej, minus blir betyget!

(Bild: Här ser det faktiskt ut som att Magnus Adolfsson just skjutit men det måste jag missat, hämtat från timo.se)

Jag skrev inte så mycket om själva matchen nu men det kan vi ta nästa gång.

Jag är ledsen Blush, det blev ett långt idag med. Men du får nog helt enkelt vänja dig vid det. Det är ganska svårt att bara skriva lite när man väl börjat, har jag märkt.


/Mr Klister

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du fortsätter leverera.. Det gillar jag...

Anonym sa...

Härligt LÅNGT inlägg:)I like

Anonym sa...

Eftersom du inte gjorde din plikt och skrev något inför matchen, så bestämde jag mig för ett litet inlägg på min blogg. Inte mkt funderingar kring matchen egentligen, men ett resultat har jag vågat mig på;) Nu får vi se om det stämmer.