10.1.07

Efterskott

Dagens fråga: Är "efterskott" en term som existerar inom innebandy, och om svaret är JA, vad betyder den i så fall?

Nu kommer Vreta vs Dalen (i efterskott).

Real Vreta vs Lokomotivet Dalen

Real, som de brukar kallas ibland, skulle ta emot det norrländska tåget på hemmais (hovet). Första matchen efter juluppehållet är alltid lite oviss. Vilket/vilka lag har gått framåt över julen och vilket/vilka lag har tappat sitt flyt? Det kan gå lite hur som helst när man inte matchat på ett tag och vissa har varit hemma och käkat julgröt hos mor. Det var förutsättningarna.

Nu var det så att jag, av någon skev anledning, inte bemödade mig att gå på Reals första match för året. Det är ju trots allt säkert en kilometer dit och med all den snön som ligger ivägen är det inte lätta att komma sig fram med cykeln. Eller, hur var det nu igen. Eftersom jag inte själv såg matchen är mina funderingar baserade på vad andra berättat och vad jag själv läst.

Real sitter på en mängd otroligt duktiga innebandyspelare. Många av dem är inte bara duktiga utan även världsstjärnor. För att Vreta ska vara bra och kunna utmana om SM-titeln, som de formodligen siktar på, MÅSTE herr Forsman få ihop laget så att alla drar åt samma håll och sliter. Det är kanske inte alltid alldeles lätt. Sedan måste man självklart kunna kräva ett stort spela av alla de stjärnor som faktiskt finns med i truppen. Nu blev Vreta mer eller mindre förnedrade på hemmais.

Nu kommer jag med en liten teori här:
Självklart är det bra om man får laget att fungera bra och att man kan bygga vidare och bli bättre och bättre. Det är nog ändå så att jag intalar mig att det som nu hände gör Vreta ÄNNU farligare när det drar ihop sig till slutspel. Varför då undrar ni nog nu. JO! Jag tror att det är lätt att man hamnar i ett sorts lugn när man har ett så bra lag som Vreta har (jag har nämligen varit med om det själv). Man tror att det inte är någon fara, "vi är så bra ändå", "när det väl gäller, DÅ kommer någon att kliva fram", "någon kommer göra något så det löser sig", osv osv. Sedan står man där och man är utslagen i kvarten, eller något åt det hållet. Då är det bättre att åka på däng, så man kan vakna upp och känna att det här kommer inte bli lätt, nu jävlar måste vi fightas för att vi ska klara det här! Om det nu behövs i Vretas fall eller inte det vet jag ju inte men man får ju spekulera.

IBK Dalen är en maskin. I alla fall är det så deras motspelare uppfattar dem när de gjort sina matcher bra. En maskin med ett par tre spelare som gör mål och producerar. Jag tänker då främst på "Kalle Klykk" (Andreas Carlbom) och Daniel Marklund, om man ser till fjolårssäsongen. Men kanske även att de lyckats trampa igång den gamle Robert Holmgren.

Jag har haft äran att spela ihop med Robert. Jag måste nog säga att det är lite av en dröm att spela med den mannen, bara gör dig fri och börja ladda så lovar jag att du får en genomskärande pass från eleganten, som för övrigt måste spela med någon sorts mask i ansiktet alternativt tagit någon spruta eftersom han aldrig visar någon sorts känsloyttring under en match. GRYMT kall. Jag måste bara tillägga att det är ju en grym stålmannenlugg han lagt till sig med!
Andreas Carlbom, har jag också spelat ihop med ett par år både som junior och senior. Tror dock att han saknar någon som kan skämta på samma låga nivå som honom när han inte längre han tävla med allas vår "Supermats", men det är en annan historia.
Om laget får till det i defensiven och kan ösa på med sitt tunga spel sammtidigt som dessa herrar börjar producera så kommer vi kanske kunna se Dalen i innebandysportens tuffaste finalmatch i globen mot mästarna AIK. Det vore kul. Klykk avgör på pass från Holmgren vore väl inte så dumt.


(IBK Dalen måste tanka ordentligt inför mötet med Warberg den 14/1)

Vad var det nu som gjorde att Dalen körde över Vreta? Jag skulle tro att det var en blandning av att Vreta tränat mer fys och mindre boll, att Dalen var hetare för dagen samt att Dalen hade bra mycket bättre inställning till matchen.

"Lastbilssläp FOR genom skolvägg". Kunde bara inte låta bli att plocka med detta. Känns ju tryggt att Aftonbladet inte ställer högre krav på sina journalister än att de gått ut lågstadiet och har ett hyfsat ordförråd (för att gå i mellanstadiet).


/Mr Klister

1 kommentar:

Anonym sa...

Härligt att se att du kan stava iaf. Okej då det var väl mitt i natten du skrev det. Puss!