28.1.07

Söndag

Idag är det söndag igen. Söndagar tenderar att krypa sig på en hela veckan för att så fort helgen startat kasta sig över en utan att man hinner göra sig redo, eller nått sånt. Nu är den i alla fall här. Nu är det ju inte så att jag försöker klaga över att det bara är något dåligt. Tvärtom är det massor med innebandymatcher som ska avgöras idag, både i elitserien och division 1.

Tänkte att jag skulle kasta mig in och försöka tippa lite resultat. Vi får se hur det går. Jag tänkte även hinna med att kolla på lite innebandy (läs AIK vs Dalen).

Umeå City ska, med Mr Supermats i spetsen, lyckas ladda om efter att ha spelat bort tätkänningen i serien förra helgen och spöa Piteå hemma. Det måste dom väl ändå klara tycker jag. Umeå är SÅ mycket bättre. Läste däremot på innebandynytt om att norrlänningarna dammat av en viss gammal Mattias Berggren. När man läser överskriften och kollar på bilden får man till en början intrycket att det allas vår Dogge Doggelito som ska kliva in och frälsa, men så är alltså inte fallet. Denne man är, för er som inte vet en gammal legend inom norrländsk innebandy. Jag tror att man kan kalla honom en "vinnarskalle", på både gott och ont. Annars kallas han "psycho" officiellt. Om det är bättre eller sämre för andra bedömma. En liten annekdot är att jag själv kallats för "Lill-Psycho" vid ett tillfälle. "Stor-Psychot" den gången var VF-Sportens egen Nicklas Westman, min dåvarande tränare och mentor i A-Laget i Gimonäs CK, men det är en helt annan historia. Jag sitter fasen på en och annan innebandyhistoria märker jag när jag tänker efter.

Tipset om hur matchen slutar då? Tjaa, 9-1 till Hortas (Citys lagkapten) pojkar. Efter lite grävande journalistik (läs msn) har jag fått reda på att det varit tungt för Citys superhjälte Mats i veckan. Detta tolkar jag endast som lugnet före stormen och karln smäller enkelt in 4+1 och dödar matchen i slutet av första alternativt mitten av andra.

Elitserien nu. AIK möter Dalen på hemmaplan, med mig i publiken. Tänkte ett tag att jag skulle plocka med mig min digitalkamera till matchen och kanske kunna bjuda på ett kort på Klykk eller Marklund eller så. Problemet ligger dock i att den rest till Götet och tagit med min flickvän, ja, fråga inte de har något som jag inte får vara med på helt enkelt. I förhållanden och krig får man helt enkelt acceptera ett och annat som verkar konstigt.

Ja, matchen nu då och mina förväntningar:

Jag förväntar mig ett Dalen som kommer ner med samma, eller rent av ännu bättre, inställning som när de mosade Vreta på deras hemmaplan senast. Och jag förväntar mig ett AIK som är beredda på det. Jag menar redan där måste man ju, som åskådare, bara mysa. Dalen har torskat 5 matcher denna säsong, mot AIKs 2. Däremot har Dalen tagit vansinnigt mycket poäng på bortaplan. Kanske är det för att pressen ligger lite på hemmalaget att vara konstruktiva och det är DÅ som Urbans spelplan fungerar som allra bäst. Kanske är det så. Detso mer jag tänker på det desto mer verkar det troligt. Så kommer det nog bli idag med.

Jag tror, lite som alltid när det gäller AIK, att det gäller att straffa dom när de får sina perioder av "psykbryt", för det får dom, i VARJE match. Nu har till och med ärkepsykot Kranberg kammat sig (eller nja, inte kammat sig men ni fattar) och blivit mycket mer bra än han är dålig för laget. Det kan jag inte påstå att han varit förr om åren. Hela laget har blivit snudd på "äckligt disciplinerat". Det gäller att straffa AIK när de har sina svackor, om man inte gör det så trummar de över sina motståndare till slut. Bara att kolla på Europacupfinalen mot Warberg. WIC hade sin chans, tog den inte och då vann solnaiterna.

En gul-svart spelare har växt otroligt denna säsong i mina ögon. Det är Patrik Edgren. Vilken saga den snubbens innebandykarriär är egentligen när man tänker på det! Andra spelare har kommit och gått men Edgren bestått. Tyckte att det var struntsnack när det snackades om att han skulle få chansen i landslaget men efter att ha sett hans framfart i europacupen är han numer bofast i mitt Dreamteamlag som back. Han som varit en liten räka så länge har till denna säsong börjat käka müssli eller nått. Han är bra biffig nu, det gillar jag.

Hur slutar matchen då? Det vore kul om Dalen vann (norrlänning som jag är). Tyvärr så kan jag inte tro på det själv. Chansen finns absolut men jag gissar på en tät och hård match som kommer avgöras i boxplay-powerplay. När röken lagt sig kommer AIK stå som segrare med 5-4.

Nu orkar jag inte, som jag hade tänkt, skriva något om alla de andra matcherna.

Okej lite då:
Pixbo vs Warberg: Skulle jag VERKLIGEN vilja se, gärna i globen i SM-finalen. Kommer säkerligen bli en GRYM match. Tror på seger för Bult united med 5-7.

Jönköping vs Järfälla: Spindlarna är värdelösa (förutom Djurling som spelar hela matchen, Lindström med sina eviga finter och den mäktige Micke Karlsson). Jönköping har fått ihop det och Karl-Johan Nilsson kommer att ösa in poäng och de slaktar spindlarna, slutresultat 9-2.

Balrog vs Falun: Magikern fäller avgörandet assisterad av Fagerlund med demonhjärtat. Falun är tråkiga, slutresultat 4-2.

Helsingborg vs Capeiro: Intressant match. Tror lite på Capeiro i denna fajt. De har hittat sitt betongförsvar och är inte lätta att peta hål på. Sedan kliver Almgren igång och gör 1+3, precis vad Capeiro behöver, slutresultat 3-6.

Älvstranden vs Real Vreta: Här ska det inte vara något snack. Vreta borde vara tillräckligt jävla less på att inte göra mål och hänger till höger och vänster efter att Kohonen lirkat upp försvaret och gjort kvällens första ass efter 3:42 in i första perioden, därmed kliver karln in i den smått osannolika 500-klubben. Efter det rullar det bara på och Vreta vinner med 3-12, däremot är Forsman inte ALLS nöjd med hawaispelet eller försvarsspelet. Om bara Älvstranden inte varit så mycket sämre hade de straffat oss, säger han.

Som sagt, där har ni oraklets tips. Ända gången hittils jag tippat så satte jag tipset (8-5 till Sirius mot Gaik Väsby i alliansen) så det blir kul att se hur det går denna gång.

...för övrigt anser jag att det vore mäktigt om lille store Kim Nilsson fick en chans i blågult hur lite han än visat att han kan i elitserien. Som Leif Boork skulle sagt: "Det är alltid laget som gäller – spelar ingen roll om du är 19 år eller 41 år, de bästa ska spela", eller hur Jihde? Vad skulle hända om pojken klev in och gjorde precis som han gör med motståndarna i division 1, rundar dom? Vad skulle hända då? Eller måste man göra visst många poäng i elitserien innan man får spela i landslaget? Kanske är så, vad vet jag...

...om det nu inte är på det viset så vet jag av en annan lirare som spelar i division 1 som kanske borde få chansen, kanske inte för att han förtjänat den utan snarare för att han själv tycker att det skulle vara en häftig historia att berätta för barnbarnen framför lägerelden. Jag säger inte vem det är men han spelar med #11 ...

/Mr Klister

Inga kommentarer: