2.11.07

En infekterad konflikt!

Många har reagerat mot den feta avstängning som Micke Karlsson sprungit in i. För att sammanfatta vad jag tycker så väljer jag att publicera Magnus Fredrickssons krönika rörande ämnet från Innebandymagazinet.se.

Mina starkaste åsikter i ämnet är att det tog alldeles för lång tid att komma med beslutet. Jag ser inte vad det är som ska ta sådan tid. Att samla in informationen kan inte ta så lång tid och att diskutera straffsatsen tar knappast tre månader. Att sedan hänga ut Micke Karlsson är så sjukt ondsint att jag seriöst har funderat på att försöka få tag i någon som jag kan skälla ut och berätta lite om hur mänsklig psykologi fungerar. Hur fan kan man låta en spelare bli kallad till en landslagssamling för att sedan rycka bort mattan under fötterna på honom är ju snudd på brottsligt.

Här kommer Magnus krönika. Vill man läsa den på innebandymagazinet går det bra att klicka på länken.

Skäms SIBF, skäms!

Jag är tokförbannad! Vilken typ av pajaser är egentligen medlemmarna i SIBF:s disciplinkommitté? Ordförande Anna-Karin Åhrman Cortelius, med förflutet som spelare i Onsala och som styrelseledamot i Hallands Innebandyförbund, Arne Andreasson och Magnus Lindberg. Denna trio har tagit beslutet att stänga av Mikael Karlsson i tre månader i superligan och landslaget för att Balrog gjort fel genom att använda 25-åringen i försäsongsturneringen Båstad Outdoor Open i juli innan han var spelklar.

Varför ska Micke Karlsson utsättas för denna hänsynslöst brutala maktdemonstration?

Det är 100 procent klubben som avgör vem som får medverka i något av deras lag. Böter för klubben och möjligen en eller två matchers avstängning, som en markering, hade varit en rimlig konsekvens för regelbrottet. Självklart har vi också rätt att kräva ett beslut maximalt några veckor efter det inträffade. Oavsett om det är en eller hundra spelare under utredning.

Att hänga ut Mikael Karlsson som syndabocken och straffa honom genom att beröva honom på större delen av den ordinarie tävlingssäsongen borde i sig vara straffbart. Inte minst borde trion bakom beslutet skämmas som hundar.

Tajmingen? Kommunikationen? Först tar SIBF ut honom till A-landslaget och sedan är det samma organisation som förnedrar honom genom att rycka hans flygbiljett på Arlanda på väg med landslaget. Tidpunkten för beskedet och straffets längd är så äckligt att jag nästan kräks.

Jag förstår inte att de förtroendevalda inte varit mer på tårna i denna fråga. Det här är en allvarligare fråga än Micke Karlsson eller de andra spelarna som inte namngivits ännu.

Det är ju uppenbart att det är något större som gått snett. Om det handlar om gammal kultur inom innebandysporten eller om det är en inställningsbrist hos föreningarna i gemen, att ta lätt på övergångsregler i gränslandet mellan säsongerna, är vad som behövs redas ut.

Micke Karlsson missar minst elva(!) superligamatcher och tre landslagssamlingar och alla sju landskamper denna säsong. Ja, han missar sannolikt även VM 2008 på grund av detta beslut.

Även om det inte berör sakfrågan är Micke Karlsson en av de spelare som man verkligen vill betala för att se spela i superligan. Det är en stor förlust – och faktiskt inte mest för Balrog - utan för publiken och för ligan.

Micke Karlsson – häng i! Se till att klubben överklagar – och oavsett om de som fattat beslutet besinnar sig eller inte – så vet jag att jag och tusentals andra därute vill se dig i superligan igen!

Mejla mig era åsikter i denna fråga – vill ni bara skicka en mening eller två med stöttande ord till Micke så ska jag se till att vidarebefordra dem:

magnus@innebandymagazinet.se


/Mr Klister

2 kommentarer:

Anonym sa...

Förjävligt!
Är ju helt sjukt beslut!

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/innebandy/article1153849.ab

Anonym sa...

Välkommen tillbaka!