24.11.07

Idrott är underbart!

Jag såg precis Bojans mål för Barcelona vs Recreativo på Camp Nue. Att snubben är 17 år och spelar i Barcelonas A-trupp är ju en sak. När han sedan gör mål utbryter sådan enorm glädje hos alla i Barca. 1-0 kom bara någon minut tidigare så att det blev mål var inte någon speciell sak. Reaktionen vid första målet var en helt annan. Att se Henrys reaktion, uppriktigt VÄLDIGT glad för Bojans skull. Att se léendet på Rijkaards läppar när han hoppar upp från bänken. Att se högen av spelare som kastar sig över målskytten. Det gör idrott så underbart.

Att spelarna runt om Bojan hela tiden försöker hjälpa honom att lyckas är mycket av storheten med Barca tycker jag. Henry vet redan att han är jättebra och kommer göra mycket mål. Likaså Messi, trots sin ålder. De försöker verkligen ge Bojan möjligheten att lyckas. Underbart, snudd på att man blir tårögd när man tänker på det.

Igår utspelades det en märklig match i Fyrishov. Mitt eget Storvreta IBK tog emot nästjumbon Helsinborg. Att de ligger där nere har för mig varit jättekonstigt. Det jag sett hittills av Helsingborg är TV-matchen mot Warberg. Där tycker jag att de är riktigt heta och nära att störa Warberg till poängtapp. Jag har mött Warberg två gånger denna säsong, en vinst (försäsongsmatch där jag fick vara med och näta) och en förlust hemma i Hovet (en match jag själv såg från bänken). Därför vet jag att de är ruskigt bra.

Jag hade förväntat mig att möta ett lag taggat till tusen. Ett tight lag som sliter kopiöst med lite sköna spetsar i Magic och Judas (Nede har ju bytt från mitt märke Canadien till äckliga Fatpipe). Nu var Magic helt osynlig och jag tror att han fick ett endaste skott avlossat och Nede fick nöja sig med att drälla med bollen som back och gnälla till sig en utvisning efter att ha fått jordens rapp av vår egen Putte Nilsson. Jag menar det var ju inte ens meningen, eller? Putte, något sånt skulle väl du aldrig göra?!

Facit är att de borde skämmas, något jag hoppas att de gjorde hela vägen hem i sin buss. De hade redan förlorat när de stegade ut för första tekningen. Jag sa det efter cirka 20 sekunder av matchen till mina bänkkamrater. Vidar sammanfattade det fint i sin intervju med "Magget".

"
Storvreta gav oss en sådan käftsmäll att jag tror vi snurrar fortfarande, säger Helsingborgs tränare Vidar Jonsson till Innebandymagazinet.se efter matchen."

/Mr Klister

Inga kommentarer: