30.9.07

Raising Fighting Spirit

Helgen har varit grym. Jag har material till säkert tio inlägg och vet inte riktigt vad jag ska göra av allt. Jag har precis kommit hem från ett intervallpass tillsammans med JG. Av alla träningspass jag haft med Storvreta så har jag nog aldrig känt mig så fräsch som jag gjorde idag. Vi höll ett högt tempo och pressade på bra men det kändes aldrig jobbigt. Jag bara flöt fram över marken. Bra tugg också med JG. Det känns som att vi tagit oss igenom den tunga försäsongen nu och att vi får rikta in oss till hundra procent på själva innebandyspelandet.

Jag tror att det kan vara suget efter innebandyn, som kommer börja "på riktigt" på fredag. Årets första seriematch. Storvretas första match i SSL. Jag har redan börjat fokusera och ser fram emot en urladdning av sällan skådat slag. Att två av mina motståndare, Mats Jonsson och Erik Ställ, har spenderat helgen i min lya gör inte att jag är mindre taggad.

De kommer båda från Umeå City och har, precis som jag, bytt division ett mot SSL. De var här för att kolla på City som spelade match mot Årsta och Sirius. Det är verkligen roligt att se City spela sin egen innebandy. De är väldigt influerade av tränaren Putte Eklund. Snabba pass och väldigt rörligt. Jag kan utan att behöva sticka ut hakan säga att det inte finns något annat lag i division ett som kan matcha deras sätt att rulla boll. Dock är det när det fungerar. Det är också faran med deras sätt att spela på. Det är inte alltid så effektivt.

Kul att se matchen mot Årsta på lördagen. Inleder med att spela Raising Fighting Spirit (en låt från en animeserie som heter Naruto för er som inte känner till den). Vilken fart och fläkt. Det var som natt och dag från matchen innan (Sirius vs Ö-Vik). Sirius rullar också bollen väldigt bra men bollen går sällan till en spelare i fart. Årsta bjuder också upp och tempot är underbart. Många chanser och många snygga passningar, dragningar och finesser. Citys seger var helt klart rättvis. Precis som Sirius seger över Ö-Vik.

Årsta tar 60 kronor i entrépeng. Jag måste bara säga att det är lite väl blodigt. Jag vet inte vad Storvreta kommer att ta för en stol i Fyrishov men det är nog inte så mycket mer än Årsta. Då kan man också räkna med ett bra mycket mer professionellt arrangemang. De har inlett ett helt underbart koncept med webbsända matcher från Allianshallen. Undrar hur många tittare matcherna har. Det skulle vara intressant att veta. Eftersom de tar 30 kronor (helt acceptabelt pris och de ska absolut se till att tjäna lite stålar på detta initiativ) borde de lätt kunna hålla koll på antalet tittare.

Storvreta/Vesta sprang för första gången in i A-hallen för seriematch i division ett under lördagen. Jag hade en känsla av att de skulle vinna mot gubbarna + lilltuppen (den lille sprätten med tuppkam som lirade i AIK för ett par säsonger sedan och varit i Schweiz säsongen som var). Snackade lite med en polack om insiderinformation men min tro på mitt gamla gäng räckte inte för ett bet, någon som ångrar sig?

Hur som helst spelar de riktigt bra och snabbt och tekniskt och fantasirikt och och och... Jag är imponerad av den lille Drews som spelar helt utan respekt för de stora hemska hajarna. Lasse verkar ha fått bra ordning på ungdomarna. Man ser att de inte hittat riktigt rätt i positionsspel och så men det kommer de lära sig. Dock tror jag att Farsta kommer få det ganska tufft i år. De har ett par tre spelare som håller väldigt hög klass men alldeles för många rent dåliga lirare. Målvakten höll inte gammal god Locknerklass heller och det kommer de behöva om de ska göra bra ifrån sig i år. Kanske dags för ännu en comeback?

Såg även matchen mellan Sirius och City på söndagen. Det är en match som Sirius vinner på grund av att de är så mycket hetare i avsluten. De gör mål när de får chansen helt enkelt. Det gör tyvärr (för nog håller jag lite på mitt gamla City iaf) inte Umeå. De saknar sin poängkung Mats Jonsson. Citys norrman och zorropelle får hänga två mål där Sirius inte hänger med. Kul att se #33 Daniel "Halttunen" Jernberg noteras för 4 assist också. Bäst på plan var Pettzon. Han kan verkligen vara magiskt bra. Det är synd att han inte lyckas hela vägen lite oftare.

Matchen står 6-4 till Sirius, slutet närmar sig. City trycker på och får till slut utdelning och på resultattavlan står det det 6-5 och Ume ska göra ett sista försök att nå en kvitering. Efter en närkamp ropar Citys coach från båset "MEN TA EN TVÅA DÅ". Det skulle han inte gjort. Domaren beslutar sig för att kliva in och bestämma och sätter honom på utvisningsbänken två minuter. Bra känsla, NOT!!! Jag blir så jävla förbannad när jag sitter på läktaren. Nog för att Sirius förmodligen skulle vunnit ändå. Men nu fick de inte chansen att rida ut stormen själva utan domaren skulle in och peta. Det kommer, förhoppningsvis, inte bli så många sågningar av domare här framöver men jag måste verkligen säga att det var ett pinsamt dåligt sätt att avsluta matchen på. USCH!

Kul att Timo var i Alliansen i helgen. Kliv gärna in och kolla på hans bilder. De är grymma!

Timos galleri

Näe, nu måste jag sluta innan jag spårar ur fullständigt. Måste hinna med att se sista dubbelavsnittet av Naruto. Det är sjukt spännande just nu!

/Mr Klister

1 kommentar:

Anonym sa...

Nu har Poeten druckit för mkt Absint: http://caperiotaby.blogg.se/1191165155_hela_ssongen_i_krista.html#comment

Har du meddelat Ängeln var jag sa åt dig säga?

Ha re