11.6.07

Söndag kväll/natt

Det är något speciellt med söndagar. Det finns någon slags stillhet som är jävligt skön. Egentligen är jag trött och borde sovit för länge sedan. Men jag gillar verkligen det här lugnet. Det är tyst ute och framförallt stillsamt. Att vakna upp på måndag morgon är lika tungt varje gång. Ganska ofta ligger sömnkvoten på cirka fyra timmar. Det hör inte på något sätt ihop med att jag inte trivs på mitt jobb. Jag trivs nämligen ytterst bra på min nuvarande arbetsplats. Nej det är på något sätt de här timmarna som jag inte känner av stress, det är inte massa saker som "måste göras". Veckan är slut och snart föds en ny och allt rullar på.


Just nu sitter jag och kollar på den grymma serien Shogun, som spelades in 1980, efter en bok av James Cawell. Det var mångaår innan många av dagens elitseriespelare ens var påtänkta. Kanske till och med år innan deras föräldrar en träffats. Av skådespelarna som medverkar är det kanske endast vår lille rivige vän Gimli (John Rhys-Davies) som någon idag känner till. En annan är Richard Chamberlin som spelar huvudrollen. . Om man gillar samuraj-genren och klarar av att titta på något som förmodligen är avspelat från en VHS-kassett så är Shogun ett ypperligt sätt att spendera lite tid. En sådan typisk grej som jag kan komma på att göra vid den här tiden.

Har även lagt lite tid på att surfa runt på diverse innebandysidor i natten. Jag fastnade lite på Årstas hemsida där det verkar råda ett stort kaos för tillfället. Jag ska passa mig för att lägga näsan i blöt i hela den historien då den känns ganska lättirriterad. Vilka som gjort fel och vilka som gått bakom vilka ryggar och vad som egentligen hänt är knappast något som kommer fram hur mycket jag, eller andra som inte har någon pålitlig information, spekulerar här på internet. På något sätt kan man tycka att det är jobbigt med en gästbok där det skrivs påhopp och det huggs till höger och vänster. På ett annat sätt kan man tycka att det är positivt om många lägger ner tid på att läsa och skriva där. Hur det kommer att sluta följer jag med spänning och då menar jag framförallt hur det kommer att gå för spelarna, för lagen, på planen.

Nej, nu börjar det bli dags även för en gammal nattuggla som mig att kojsa. Det börjar bli svårt att undvika de förnuftiga rösterna som ringer i huvudet om hur viktigt det är med sömn. Att man inte ska misshandla kroppen och så vidare. Eller vad säger du Arne?

Eller kanske att jag kan komma på något mer viktigt som jag måste göra, klockan är ju ändå bara 02:31...

(Bild hämtad HÄR)

Kom att tänka på en annan otroligt mäktig Samurajhistoria, Shogun Assassin. Den lille Daigoro som berättare är en grym liten krabat och delar från filmen har använts i Wu Tang Clans musik som samplingar. Otroligt stämningsfull inledning. Till er som ska se den så ska jag inte avslöja något utom att det är en grym film. Den är för övrigt gjord samma år som TV-serien Shogun, 1980.

/Mr Klister

Inga kommentarer: