7.4.07

Boom Chackalack Rub A Dub

Jag satt tillsammans med Kyngen och bevittnade Färjestadens sista steg till en plats i innebandyns finrum igår. De lyckades knipa den viktiga poängen "hemma" i Kalmar sporthall. Matchen sändes via webben. Det krånglade för några av mina polare som också ville se men det slutade med att jag och Kyngen bänkade oss för att kolla på matchen.

Vilken match det var... Färjestaden började med en mycket hög press och störde Gävle totalt. 1-0 kom inte alls orättvist ganska tidigt genom Jonas Elofsson. Gävle har inte bollen många sekunder under hela första perioden. Dock spelar de med ett väldigt tålamod, de VET att de kommer att få målchanser och spelar tight och Färjestaden verkar nöjda med att spela runt utanför slottet. Hemmalaget hinner med ett par ramträffar innan perioden är över.

Efter att Färjestaden gör 1-o kastar kommentatorn ur sig
"Nu är nog matchen är körd för Gävle". Det kommer mera...

(Bild: hämtad HÄR)

Den absolut största behållningen med matchen var kommentatorerna. De två som kommenterade matchen via webben var det mest partiska jag någonsin hört öppna munnen. Man kunde inte undgå att tänka på "Bad Boy Rune från Byxelkrok" och "Rude Boy Stig från Glömminge" från Nile City när man hörde som snacka. Sedan fick i alla fall jag känslan av att ingen av dessa herrar sett någon innebandy alls utanför Ölands gränser.

Jag tillhör dom som gillar personer som är subjektiva och som ser saker från sin synvinkel. Det här var något helt annat. De två sa såna saker att jag inte hade trott på det själv om jag inte hade haft sällskap och han tydligen hörde samma sak. Efter ungefär halva matchen började jag försöka skriva ner några av de odödliga citat de levererade. Väldigt synd att jag inte gjorde det matchen igenom för jag missade ett par magiska uttalanden i början. Det som följer här nedan är alltså riktiga citat och inte på något sätt omskrivna eller ändrade. Läs och... ja jag vet inte om ni ska skratta eller gråta men det är valfritt.

"Det går nästan inte att vinna mot Färjestaden" (efter att ha berättat om deras resa genom seriesystemet)

"När Färjestaden går upp i elitserien kommer nog Bemevik och Kim spela i landslaget ganska snart". (det är ju självklart, förmodligen någon fler spelare med, eller hur?!)

"Hur kommer det sig att en sån kille inte fått chansen i Landslaget? Är det för att han "bara" spelar i div 1?" (på fullaste allvar sagt om Bemevik)

"en klassisk bredsida vrist skott". (ehm, någon slags Ronaldinhovariant?)

"Det är fjärde stolpskottet för Färjestaden, och det är inte vilka stolpskott som helst heller. Det är sällan man ser det faktiskt, stolparna är ju så smala". (jag väljer att inte kommentera denna)

"Gävle spelar något slags boxplayspel även fem mot fem". (Mest i början kommenterades det om Gävles låga försvar, att de kröp ner i målvaktens knä osv, jag skulle säga att många av dagens elitserielag spelar med ungefär lika hög press som Gävle)

"Om Färjestaden gör 2-0 nu så är matchen avgjord. tio min in i andra". (ja, för det blir ju inte så många mål i innebandy)

"
Nej asså, hålen som är, då är det ju stolpe i hålen". (Ingen kommentar)

"
Det sitter tre spelare från gävle på utvisningsbänken, det måste vara något form av lagstraff... (eller en utvisad och en 2+10)

"Det ska till en staty av honom i Färjestadens hamnområde". (Vad ska de bygga om Kim får plats i landslaget och vinner VM-guld? en ny hamn kanske?)

"Sudden death kommer alltså spelas, vilket är lite märkligt". (Kommentatorerna förstod inte alls vad det skulle vara för mening med att spela sudden, Färjestaden var ju redan klara för elitserien, sedan att det hade enorm betydelse för Gävle, det spelar väl ingen roll!)

"Jag förstår inte varför de inte bara kan släppa in ett mål så att de kan fira". (Ja, det är ju verkligen fair play mot de andra lagen i serien som påverkas av det hela)

"Rub A Dub, da best soundsystem inna da business, onna da NileCity radio." (Okej, de sa dom inte men nästan)

Om jag hade spelat in deras kommentarer skulle jag kunnat fortsätta LÄNGE. Detta var endast ett litet axplock av godbitarna men jag missade många många från början av matchen när Gävle dömdes ut totalt och Färjestaden nästan borde spela istället för landslaget osv osv osv...

1:41 in i andra perioden missar Gävle en straff. Man känner att det på något sätt är något i görningen. Alla som sett mycket innebandy, eller annat idrott med för den delen, vet att idrottspsykologi är ett spännande ämne. Om det ena laget trycker på men inte lyckas trycka in bollen så stärks det försvarande laget. Det var just vad som hände. Gävle växte in i matchen och Färjestaden hade inte alls så många klara målchanser. Mycket riktigt kommer målet. Det är av psykologisk art och klockan står på 19:29. 1-1 efter två perioder.

I tredje perioden behöver Gävle bara lite drygt en minut på sig att göra ledningsmålet, 1-2. Vad är det som håller på att hända? Efter 5:40 står det helt plötsligt 1-3, oj oj, nu är goda råd dyra och Färjestaden tar time out. Fyra minuter senare slår Gävle in spiken i kistan. 1-4 och tio minuter kvar. Gävle gör allt för att bara spela av tiden och håller bollen så länge de kan i alla situationer. Riktigt rutinerat spelat hela matchen igenom.

Med fyra minuter kvar händer något som blåser liv i matchen. Kim Nilsson, vem annars, reducerar till 2-4. men det ska väl inte räcka, eller?

Tiden rullar iväg och Gävle sköter det hela smart och snyggt. Med 1:49 kvar av matchen och ledning med två mål drar Johan Andersson på sig en tvåa för upprepade förseelser. Nu har de chansen, nog för att Färjestaden visat på bedrövligt dåligt PP i de två matcherna mot Gävle. Bortalaget dödar en minut effektivt och sedan få Mattias Persson sätta sig på botbänken för otillåtet slag. 5 vs 3 och 36 sekunder kvar av matchen.

Här behöver Simon, dragskottet, Nilsson bara fem sekunder på sig för att bomba in ännu en reducering. Nu brinner det för ett antal Gävlespelare. Mycket frustration och besvikelse som kommer ut. Vad de säger vet jag inte men det hela resulterar i att domarna skickar upp en bortaspelare för 2+10 för osportsligt uppträdande. Här skulle jag verkligen vilja veta om det var Gävlespelarna som var idioter eller om domaren inte kunde tackla deras frustration på rätt sätt. Någon av parterna har hur som helst gjort ett grovt misstag.

Med cirka tio sekunder kvar hamnar bollen hos Kim ute på kanten, han kliver in men håller kyligt in skottet och lägger ett löst JG-skott i bortre. 19:54 är det kvitterat och Färjestaden kommer spela elitserieinnebandy säsongen 2007/2008. Kim Nilsson gjorde det där målet precis när det behövdes som mest, DET är stort. Nu drar Gävle på sig ännu en utvisning för protest. Man kan inte annat än att tycka lite synd om Gävlelaget, men sammtidigt är det lite "känna på egen medecin" för vad de utsatte Sirius för i seriens sista match.

Nu förstår man at Färjestaden hade lite svårt att fokusera på att avgöra i sudden när de inte behövde det och allt var klart, men för Gävle var det livsviktigt för deras fortsatta chans att knipa sista pinnen. Det blev en Gävlemål och glädjen över att släppa in ett mål var helt sannslös. Jag har nog aldrig sett ett lag bli så glada för att förlora en match i sudden.

Jag har läst på lite olika ställen om klubb Zebra, Färjestadens klack. De har själva varit väldigt stolta över den och det har de ALL rätt att vara. Jag har mycket svårt att se att vi inom en 5-årsperiod kommer att se något annat inom innebandyn som är i närheten. De höll igång med sånger och ramsor matchen igenom. Även när hemmalaget släppte in mål efter mål så var det ös på läktaren och de får på så sätt igång hela publiken. Elitserien behöver verkligen lag som kommer med stödet i ryggen.

För att få drag på matcher, ett tryck på media och sponsorer och allt runt omkring så behövs PUBLIK. Inte bara såna som sitter och kollar och är lite skeptiska. Det behövs supportrar som bryr sig om sitt lag. Som lever sig med på matcherna och som lever om.

Skönt och rättvist med en Vretaseger på hemmaplan. JG spelade magiskt bra i första delen av matchen. Samuelsson och Kanebjörk var bra som vanligt och Bult (som är jag diggar stenhårt) håller i bollen ALLDELES för länge och mycket. Hela Warbergs spel stannar. Warberg släpper bollen genom alla spelare i laget snabbt då vinner dom, annars blir det pumpen mot ett hungrigt Vreta med grymt försvar. Sedan tycker jag inte att Momén var särskilt bra. Inte Sjögren heller för den delen, även om han var lite bättre än sin motståndare.

Nej, nu får det räcka.

/Mr Klister

6 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, så du hade lika roligt som jag när du lyssnade på de förträffligt lysande komentatorerna!

Sjukt roliga citat var det!!

Anonym sa...

Ändå håller Bult bara bollen hälften så länge som du gör.

Mr Klister sa...

HAHA, kul kul herr anonym. Många gånger har jag hört att jag håller bollen för länge, möjligen ligger det något i det men att jämföra bollkontaktstiden under en match med Bult, där drar jag fan gränsen.

Anonym sa...

http://www.olandsbladet.se/index.php?placid=18&placid_text=18&id=4190
Fredagens Färjestadshjältar!

Anonym sa...

http://www.olandsbladet.se/index.php?placid=
18&placid_text=18&id=4190
Roligare då man får med hela länken...

Mr Klister sa...

Hehe, Bra Kyngan, schysst att styra upp länken, borde jag tänkt på själv.