3.8.09

Innebandy vs Fighting?

Idag avverkades träning nummer två. Jag fick möjligheten att styra skutan när Mange inte kunde närvara. Nu fick vi möjlighet att måla på Mange till slut ändå eftersom han dök upp och ställde sig i kassen.

Tack för det Mange för att du lät oss målskyttar rulla in en ansenlig mängd bollar i ditt nät.

Vi spänner nu bågen och siktar på Aston, som vi ska möta i helgen (lördag klockan 12:00 i arena jernvallen, Sandviken). Jag har ingen aning om var de står kvalitetsmässigt så det ska bli roligt. Hur vi formerar vårt lag och det ska bli kul att se vad grabbarna kan prestera i matchspel.

Intressant att läsa om SM-finalen. Ska den spelas i en serie, bäst av fem matcher eller fortsätta vara en sista avgörande i Globen? Helt klart är att det skulle vara lukurativare för de stora lagen som får spela fler finaler och speciellt de som får två eller till och med tre extra hemmamatcher. Men frågan som man måste ställa sig är om det gynnar sporten i helhet. Kommer det att göra att sporten kommer ut i media och kommer våra vanliga svenssons att märka av oss om vi slopar vårt stora lok med SM-finalfesten i Globen på vårkanten?

Jag vette fan om jag tror det. Det skulle onekligen bli rättvisare och det är ju såklart kul att se fler matcher som verkligen gäller något men det sabbar charmen med den STORA matchen tycker jag. Damerna kommer absolut inte kunna dra lasset själva om de ska spela sin final i en match och herrarna i bäst av fem. Det skippar vi direkt. Damerna kommer ju, om jag inte är fel underrättad att spela playoff i bäst av fem nästa säsong så det är ju ett steg framåt.

Om inte annat kan vi titta lite på vad MMA-scenen har lyckats med. Det är inte många år sedan fighting var klassat som något som tog plats på bill och bulls bakgård eller eventuellt i någon undanskymd gympahall med bara en handfull av de närmast sörjande som enda åskådare. Lite som innebandyn är just nu. De har ju lyckats ganska bra med att promota sin sport och göra den stor. Kanske kan vi lära oss något av dem. Jag menar såklart inte att vi ska gå och bli amerikaner och skaffa cowboyhatt och slå ner varandra men nog fan har vi något att lära.

/Mr Klister

4 kommentarer:

Mange sa...

Såja såja nu ska vi inte bre på alltför mycket. Släppte bara 2 bollar förbi mig i matchspelet och det är jag rätt nöjd med, Otränad som man är :)

Mr Klister sa...

>> Mange

Som jag minns det (och jag har alltid rätt eftersom det är MIN blogg) gjorde bara jag en fem-sex baljor. Sedan är det ju bara loosers som gnäller i efterhand.

Mange sa...

haha ja men du kan ju fan inte räkna målen som görs i övningarna :)

Mr Klister sa...

>> Mange

Självklart räknas alla mål men om jag skulle räkna med de mål jag gör på övningarna så hamnar vi på tresiffrigt och det blir föga smickrande för er målvakter...