18.11.08

Uppsala basket

Härom dagen kollade jag på Sirius hemmamatch mot Alba. Sandvikarna spelade bra och lyckades, med lite hjälp från ramverket, hålla stjärnorna borta. De leder matchen inför tredje och har ganska bra kontroll. De stressar inte upp sig och vågar spela bollen trots att Sirius jagar.

Några tillfälligheter och en ordentlig dumhet från Albas sida gör att de kan vända på matchen. Alba börjar fokusera på domarna, som faktiskt inte alls var särskilt bra trots att de är SSL-domare. De brände av ett par riktigt bedrövliga domslut. Samma domarpar som dömde bort Bults straff i hovet och "missade" Svenssons nick några dagar tidigare.

Att jag skriver om det är inte för att hänga ut domarna utan för att domare är en del av spelet, även om jag själv blir redigt förbannad på dom ibland. I denna match var Sirius lite kyligare och kunde koncentrera sig på sitt eget spel istället för grabbarna i gult och jag tror att det var därför de gick vinnande därifrån. Även om Sirius powerplay under sitt fem minuters överläge var BEDRÖVLIGT. Vafan sysslar de med där egentligen?!

Efter matchen klev jag och ängeln Gabriel in i fyrishovs A-Hall och kollade lite på Uppsala Baskets träning. Här ska jag beskriva vad som hände:

En efter en släntrar trötta basketlirare in på courten. Någon kommer med täckjackan direkt in i hallen, någon lite tidigare och någon lite senare. Tränaren lufsar, ointresserat, omkring och pratar i mobiltelefon. Alla har olika kläder på sig. Någon svarta shorts, någon blå, någon långärmat, någon långbrallor och några linne i lite olika färger. Det ser allmänt ut som någon slags korpenversion eller alternativt några jobbarkompisar som dragit ihop lite basketlek. Detta pågår i cirka 15 minuter.

När tränare, Coach Wally Smith, samlar spelarna vid baseline inleder han, med en omotiverande och svårtydd röst att totalt hänga ut och såga en av spelarna. Han råkar vara väldigt vit och även lite lätt rödhårig, vilket gör att han känns som den naturliga hackkycklingen i laget. Han som inte har någon talang och bara är med som ren utfyllnad. Det är inget jag vet men man fick den känslan.

Stackars kycklingen blir uthängd och stampad på inför alla andra. Jag vet inte vad han hade gjort men tydligen något otroligt hemskt.

Nu tar TJ (den lille store stjärnan i laget och en av de två amerikanerna) tag i laget och de börjar springa, eller kanske lufsa beskriver det hela bättre, fram och tillbaka över banan. De varierar med något slags hopsasteg lite nu och då. Men tempot är otroligt lågt och praktiskt taget alla fuskar. Huvudena hänger och begravningsstämningen utspriden över truppen. En snubbe verkar glad och skämtar lite och håller låda. Vet inte vad han heter eller så men han är nog viktig för laget.

Efter en låg och otroligt seg uppvärmning börjar Wally ta tag i det hela och ska köra några övningar. Ingen verkar förstå vad han menar och alla står som frågetecken. När vi sitter där på läktaren och tittar på laget som febrilt försöker förstå vad han menar känns det lite som när man är nykter på krogen och två fyllon försöker förklara något som de själva tycker är enkelt.

Gång på gång totalsågar han sina spelare och speciellt den stackars kycklingen. Även om hans förstaformation fattar precis lika lite som alla andra så är det såklart kycklingen som får den mesta skiten. Man får känslan av att allt är tråkigt under deras träning. Ingen tar egentligen i ordentligt och det är dålig fart. Hur det kommer sig att det går så bra för laget har jag extremt svårt att förstå.

Jag kan bara jämföra med de träningar som jag själv varit med om. De träningar som jag går på i Årsta och framförallt de med Storvreta under förra säsongen är så mycket mer profesionellt genomförda och inställningen hos LAGET är inte ens jämförbart. Jag tror att det kan bero på att basket är en mycket mer individuell sport och att det är ett högre tempo i innebandy som gör att det inte räcker med fem bra spelare utan att hela laget måste vara med för att det ska fungera.

Jag vet inte men jag sågar iaf deras träningspass vid fotknölarna. Nu har jag inte sett någon match de spelat och inte heller någon fler träning men betyget är bedrövligt.

/Mr Klister.

Inga kommentarer: